Pozycjonowanie sklepów internetowych oraz stron www to obecnie jedna z najbardziej popularnych usług e-marketingowych, z których korzystają przedsiębiorcy. Wiele agencji kontaktuje się z właścicielami firm, przekonując ich do skorzystania z oferty. Niektórzy biznesmeni samodzielnie poszukują specjalistów, którzy zaopiekują się ich witryną. O tym, dlaczego taka forma promocji jest potrzebna branży tapicerskiej i na co zwrócić uwagę w trakcie współpracy z panem Łukaszem Tomaszczykiem — ekspertem ds. SEO i freelancerem — rozmawia Michaela Fuchs.
Michaela Fuchs: Po ogłoszenia pandemii COVID-19 biznes przeniósł się do sieci. Wielu przedsiębiorców zostało zmuszonych do działalności online, gdyż twarde lockdowny uniemożliwiły tradycyjne funkcjonowanie wielu firmom. W konsekwencji wzrosło zainteresowanie e-marketingiem. Powstało wiele nowych agencji, a niektóre zaczęły jeszcze intensywniej pozyskiwać nowych klientów. Podpisując umowy, wielu osobom brakuje wiedzy o tym, co zlecają. Nie są do końca świadomi, czego powinni się spodziewać i liczą na błyskawicznie efekty. Czy może pan w prosty sposób przybliżyć, czym jest pozycjonowanie?
Łukasz Tomaszczyk: Pozycjonowanie to szereg działań, których zadaniem jest podniesienie widoczności naszej strony w wynikach organicznych. Jest to bardzo długotrwały i ciągły proces polegający na optymalizacji strony, stałej rozbudowie oraz budowaniu profilu linków (zdobywaniu odnośników do naszej strony z innych stron internetowych). Oczywiście tutaj opisałem to w dużym skrócie, gdyż każdy z procesów/analiz to wielogodzinne zadania do wykonania.
M.F.: Pozycjonowanie sklepów i stron internetowych to długotrwały proces, w którym bierze udział wielu specjalistów. Przez cały czas należy śledzić ruch oraz konkurencję, a także podejmować rozmaite działania, by zrealizować biznesowe cele. Jacy specjaliści są według pana niezbędni, aby osiągnąć sukces?
Ł.T.: W proces pozycjonowania zazwyczaj zaangażowanych jest kilka osób:
- specjalista SEO, który spina cały projekt,
- copywriter, który przygotowuje treści na stronę,
- analityk, który śledzi ruch i konwersje na stronie
- specjalista UX, który analizuje stronę pod kątem użyteczności,
- asystenci, którzy wspomagają wykonanie niektórych prac lub wdrożeń na stronę.
Oczywiście, każdy projekt jest inny (mniej lub bardziej złożony). Od złożoności projektu zależy, ile osób jest w niego zaangażowanych. Przy mniejszych projektach czasami wystarczy współpraca specjalisty SEO, copywritera oraz klienta, który merytorycznie wspiera prace na stronie.
M.F.: Współpracuje pan z różnymi specjalistami. Po czym poznać dobrego seowca, copywritera i specjalistę od kampanii Google Ads czy Facebook Ads?
Ł.T.: Czynników, po których można poznać dobrego specjalistę, jest wiele. Jednak ja najbardziej cenię, u osób z którymi współpracuję, sumienność, nieustępliwość, dociekliwość, otwarty umysł i dobrą komunikację. Każdy z projektów jest innych, przy każdym obiera się różną ścieżkę działań (w zależności od dotychczasowej sytuacji), dlatego tak ważne jest, aby w zależności od sytuacji odpowiednio się dostosować. Dużo łatwiej jest to zrobić w zgranym zespole.
M.F.: Niektóre agencje marketingowe świadczące usługi e-marketingowe korzystają z nieuczciwych praktyk. W rezultacie przedsiębiorcy opłacają faktury, płacąc tak naprawdę za brak jakichkolwiek działań. Sama byłam w ostatnim czasie świadkiem takiej sytuacji. Jak uchronić się przed takimi firmami? Na co zwrócić uwagę w trakcie podpisywania umowy?
Ł.T.: Znam bardzo wiele nieuczciwych praktyk, którymi posługują się agencje marketingowe. Nie chciałbym tutaj jednak o nich mówić. Powodów do niepokoju przed podpisaniem umowy jest wiele i nie da się ich opisać w kilku zdaniach, jednak można wymienić najczęściej stosowane, które powinny zapalić nam czerwoną lampkę w głowie. Należy wśród w nich wymienić następujące kwestie:
- długość trwania umowy – jeżeli firma chce podpisywać z nami umowę na 12 lub 24 miesiące,
- zakres działań, jaki oferują w ramach współpracy (co będzie robione w ustalonym budżecie),
- jak będę raportować działania,
- czy mamy dedykowanego opiekuna, z którym możemy się skontaktować, zrobić telekonferencję w celu omówienia realizacja działań i celów.
M.F.: Po czym poznać, że agencja marketingowa sumiennie wykonuje swoje obowiązki?
Ł.T.: Najważniejsze jest to, czy zauważamy korzyści (zwiększony ruch na stronie, większa widoczność, większa konwersja na stronie) – jeżeli jest to zauważalne, to w większości przypadków znaczy, że agencja wykonuje swoje działania (co do sumienności – tutaj zazwyczaj konieczna jest dokładniejsza analiza działań). Ważne jest, aby agencja raportowała to, co robi w jasny i przejrzysty sposób.
M.F.: Po jakim czasie powinny być widoczne pierwsze efekty? W jaki sposób kontrolować, że zleceniobiorca wywiązuje się należycie z powierzonych zadań?
Ł.T.: Ciężko dokładnie jest określić czas jaki potrzeba na osiągnięcie pierwszych efektów. Musimy sobie też dokładniej zdefiniować pojęcie efektu: czy to pierwsza konwersja, pierwszy telefon czy wejście na stronę. Z doświadczenia wiem, sam prowadzę sklep internetowy, że pierwsze fajne efekty (kilka zamówień dziennie) pojawiły się po ok. 6 miesiącach. Jednakże każda strona i branżą jest inna, szybciej możemy osiągnąć efekty w niszowych czy lokalnych branżach, niż w ogólnopolskich e-commerce.
M.F.: Pandemia, wojna na Ukrainie oraz galopująca inflacja sporo namieszały w życiu zwykłych obywateli i przedsiębiorców. Brak stabilizacji spowodował, że wielu przedsiębiorców tnie budżety marketingowe. Współpraca z agencją marketingową jest kosztowna, dlatego wielu właścicieli firm ogranicza koszty. Czy można w jakiś sposób zredukować wydatki, nie rezygnując z jakości usług? Czy freelancerzy mogą stać się remedium na problemy, z którymi zmagają się obecnie marki?
Ł.T.: Jest wiele zalet i wad współpracy z dużymi, małymi agencjami, jak i freelancerami. Duże agencje zdecydowanie mają większe koszty utrzymania – przez co budżet przeznaczany na działania jest mniejszy od tych przeznaczonych w małej agencji czy freelancera. Jednakże przewagą dużej agencji może być kompleksowość (wszystkie działania w jednym miejscu).
M.F.: Konkurencja w branży tapicerskiej jest ogromna. Na polskim rynku działa wiele zakładów i hurtowni tapicerskich. Producenci mebli tapicerowanych też są bardzo liczni. Niektórzy od wielu lat istnieją na rynku, inni niedawno rozpoczęli swoją działalność. Czy rzetelne pozycjonowanie strony www lub sklepu internetowego może pomóc tej gałęzi biznesu przetrwać kryzys?
Ł.T.: Zdecydowanie tak. Od lat widzimy wzrastające zainteresowanie zakupami oraz usługami, które możemy dokonywać przez Internet. Wiele klientów, przed dokonaniem zakupów, najpierw wyszukuje ich w Internecie, dopiero później umawia się na wizytę w siedzibie (to w przypadku usług). W przypadku e-commerce (czyli np. hurtowni tapicerskich, czy sklepów meblowych) klienci dokonują decyzji zakupowych po przejrzeniu oferty w Internecie. Dlatego tak ważne jest, aby być widocznym w sieci.
M.F.: Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego hurtowni tapicerskiej i producenta mebli tapicerowanych? Ile czasu trzeba przeznaczyć, żeby trafić do TOP 10?
Ł.T.: Wiele zależy od tego, jaki posiadamy serwis (jak jest zbudowany) oraz od tego, do jakiego grona odbiorców chcemy trafić (czy jest to serwis o ogólnopolskim zasięgu, czy tylko lokalnym). Powinniśmy zacząć od znalezienia dobrego specjalisty, który przeanalizuje nasz serwis i oceni potencjał oraz ustali plan działań. Czas w przypadku pozycjonowania to pojęcie zależne od branży/niszy oraz klienta docelowego (serwis lokalny czy ogólnopolski).
M.F.: Jak przygotować treści do sklepu internetowego, aby zostały wysoko ocenione przez algorytmy? Czy pracownicy firm mogą wykonać to zadanie we własnym zakresie, by zaoszczędzić pieniądze, czy raczej taka oszczędność będzie pozorna i lepiej rozpocząć współpracę z copywriterem? Jak to wygląda z pana doświadczenia?
Ł.T.: Z doświadczenia wiem, że klienci mają zdecydowanie za mało czasu na to, aby dobrze i sumiennie przygotowywać treści na swoją stronę (9 na 10 przypadku – kończy się tym, że podejmują współpracę z copywriterem). Warto też powiedzieć, że samo tworzenie treści może w niczym nie pomóc – treści tworzy się na podstawie szczegółowej analizy słów kluczowych, którą wykonuje specjalista SEO. Ważne jest również późniejsze umieszczenie na stronie oraz odpowiednie linkowanie wewnętrzne na serwisie.
M.F.: Jakich wskazówek udzieliłby pan jeszcze właścicielom hurtowni tapicerskich i producentom mebli tapicerowanych?
Ł.T.: Nie śmiałbym udzielać wskazówek specjalistą w swoich branżach, jak mają prowadzić biznes. J Jednak na pewno mogę powiedzieć, że w tych ciężkich czasach trzeba dalej działać i konsekwentnie dążyć do celu. Muszą również pamiętać, że świat stale się rozwija i wszystko przenosi się do Internetu – więc warto być tam widocznym.
M.F.: Dziękuję za rozmowę i życzę panu wielu sukcesów w życiu zawodowym oraz prywatnym.
Ł.T.: Bardzo dziękuję za rozmowę. I mam nadzieję, że choć troszkę udało mi się przybliżyć Państwu czym jest pozycjonowanie. Jeżeli pojawi się więcej pytań, bardzo proszę o takie na adres e-mail: lukasz@carted.pl
Jeśli szukasz doświadczonego specjalistę ds. SEO, zajrzyj tutaj lub tutaj.
Comments