Znaki towarowe odróżniają produkty lub usługi jednej firmy od podobnej oferty innego przedsiębiorstwa. W tym roku ruszyła kolejna edycja unijnego programu, z którego polscy przedsiębiorcy mogą zarejestrować swoje znaki towarowe. O tym, czy warto się zdecydować na ten krok, rozmawia z panią Magdaleną Korol —  adwokatką z kancelarii Creativa —  rozmawia Michaela Fuchs.

Michaela Fuchs: Co może stać się znakiem towarowym w fabryce mebli tapicerowanych?

Magdalena Korol: Ogólnie mówiąc, znakiem towarowym może być każde oznaczenie, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego. Są różne rodzaje znaków towarowych, najczęściej spotykane znaki towarowe to: słowne (nazwa firmy, nazwa, marka konkretnego produktu, jak również slogan reklamowy), słowno-graficzne (najczęściej logotyp, wzory opakowań produktów) oraz graficzne lub przestrzenne.

W przypadku producentów mebli tapicerowanych z pewnością będą to nazwy oraz logotypy firm, ale również charakterystyczne dla nich produkty, np. krzesła o niepowtarzalnym, oryginalnym kształcie lub nazwy poszczególnych serii mebli.

Warto pamiętać, że w przypadku towarów posiadających funkcję użytkową, jak na przykład wspomniane wcześniej krzesło prawo ochronne na znak towarowy może nie zostać udzielone, gdy kształt lub inna właściwość towaru wynika z jego funkcjonalności. Krzesło przecież co do zasady musi mieć siedzisko, nogi lub inną podstawę i ewentualnie oparcie. Próba rejestracji takiego kształtu jako znaku towarowego będzie nieskuteczna, bo w tym przypadku kształt ten decyduje o funkcjonalności —  na krześle musi dać się siedzieć i ewentualnie oprzeć. W takim przypadku korzystniejsze będzie zastrzeżenie wzoru użytkowego lub przemysłowego, po szczegóły odsyłam do artykułu: https://creativa.legal/wzor-uzytkowy-wzor-przemyslowy-roznice-przyklady/

M.F.: Jakie towary mogą zgłosić hurtownie tapicerskie do rejestracji?

M.K.: Znaki towarowe to nie tylko towary w powszechnym tego słowa rozumieniu. Towarem nie określilibyśmy na przykład nazwy i logo firmy, chociaż jak najbardziej mogą być przedmiotem obrotu. Ponadto, na gruncie polskiej ustawy przez znaki towarowe rozumie się również znaki usługowe, a przez towary również usługi. Nie ma zatem właściwie ograniczeń w zakresie tego, co może zostać zgłoszone. W rejestrach znaków towarowych mogą znaleźć się najróżniejsze przedmioty, o ile spełniają warunki uzyskania ochrony.

M.F.: Co trzeba zrobić, żeby zarejestrować swój znak towarowy?

M.K.: Po pierwsze, należy ustalić, na jakim terytorium i w jakich klasach znak ma być zastrzeżony.

Następnie, niewymagane prawnie, ale zdecydowanie przeze mnie rekomendowane jest zbadanie zdolności rejestrowej. Takie badanie sprowadza się ono do sprawdzenia, czy znak, który chcemy zgłosić ,nie funkcjonuje już w rejestrze i czy zgłaszając nasz znak, nie wchodzimy w kolizję z innym przedsiębiorcą.  Raport z takiego badania obejmuje przede wszystkim wyszukanie już istniejących podobnych lub tożsamych znaków towarowych, których właściciele są uprawnieni do wniesienia sprzeciwu wobec rejestracji znaku, wraz z oceną ryzyka kolizji pomiędzy tymi znakami.

Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku o rejestrację znaku towarowego do właściwego urzędu. Można i warto również wystąpić o dofinansowanie, jeżeli jest taka możliwość (obecnie ruszyła właśnie kolejna runda dofinansowań). Co ważne, wniosek o dofinansowanie należy złożyć przed wnioskiem o rejestrację.

M.F.: Jakie korzyści przynosi firmie rejestracja znaków towarowych?

M.K.: Zastrzeżenie znaku towarowego ma wiele korzyści, m.in.:

  • stanowi gwarancję, że inny podmiot działający w tej samej branży nie będzie mógł się nim posługiwać,
  • znacznie ułatwia walkę z nieuczciwą konkurencją – posiadając świadectwo ochronne znaku towarowego przyznane w Polsce czy UE, znacznie łatwiej jest zwalczać próby podszywania się lub innego wykorzystywania marki, gdyż można wówczas domagać się zaprzestania używania znaku oraz ewentualnego odszkodowania od podmiotu naruszającego.
  • można szybko i skutecznie złożyć sprzeciw dotyczący rejestracji podobnego znaku na dane towary lub usługi, mając zarejestrowany znak, ograniczamy konkurencji możliwości korzystania z podobnych znaków mogących wprowadzić konsumenta w błąd.,
  • w przypadku jakichkolwiek sporów sądowych uzyskane świadectwo ochronne stanowi najsilniejszy dowód przysługiwania wyłącznego prawa do korzystania ze znaku,
  • podniesienie prestiżu firmy.

Oprócz tego rejestracja ma również zalety finansowe: możliwość zarabiania na znaku towarowym i możliwość zaliczenia wydatków na rejestrację do kosztów uzyskania przychodu.

M.F.: Jak długo trzeba czekać, by zgłoszone produkty i usługi zostały zarejestrowane?

M.K.: Jest to uzależnione od tego, w jakim państwie rejestrujemy znak i czy możemy skorzystać z przyśpieszonej ścieżki. Pomijając czas badania zdolności rejestrowej, to okres oczekiwania na rejestrację znaku to z reguły kilka miesięcy. Warto pamiętać jednak o tym, że z chwilą zarejestrowania ochrona znaku towarowego rozciąga się wstecz od daty złożenia wniosku.

Należy też pamiętać, że po złożeniu wniosku o rejestrację najpierw następuje formalna rejestracja wniosku, która trwa ok. 2-3 tygodni. Po tym okresie otwiera się tzw. okres sprzeciwowy. Jest to okres ok. 3 miesięcy, podczas którego właściciele innych, podobnych znaków towarowych mogą zgłosić sprzeciw co do rejestracji zgłaszanego przez przedsiębiorcę znaku. Po zakończeniu okresu sprzeciwowego urząd wydaje decyzję o rejestracji.

Oczywiście terminy te są jedynie orientacyjne i mogą ulec zmianie.

M.F.: Jakie dokumenty trzeba przygotować do rejestracji znaku towarowego?

M.K.: Jedynym dokumentem wspólnym dla każdej rejestracji, jest dowód uiszczenia opłaty za rejestrację. W pozostałym zakresie nie ma stałej listy dokumentów, które muszą zostać złożone – jest ona zależna od tego, jaki znak rejestrujemy i przed jakim organem. Na przykład, jeżeli rejestrujemy znak graficzny lub słowno-graficzny musimy przedstawić jego rysunek. Działając przez pełnomocnika, konieczne jest dostarczenie dokumentu pełnomocnictwa wraz z dowodem uiszczenia opłaty skarbowej. W procesie rejestracji znaku niezbędne jest indywidualne podejście do każdego rejestrowanego znaku.

Z kolei, jeżeli chcemy wystąpić o dofinansowanie, konieczne jest posiadanie statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy oraz przedstawienie zaświadczenia o nadaniu numeru NIP i zaświadczenia z banku o prowadzeniu rachunku bankowego firmy.

M.F.: Czy można zarejestrować znak firmowy online?

M.K.: Tak, w ten sposób właściwie rejestrujemy teraz wszystkie znaki towarowe, zarówno przed polskim Urzędem Patentowym (UPRP), Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), jak i Światową Organizacją Własności Intelektualnej (WIPO).

M.F.: Jaka jest wysokość dofinansowania dla uczestników programu, którzy chcą zarejestrować swoje znaki towarowe?

M.K.: Unia Europejska w ramach programu SME Fund przyznaje dofinansowanie opłaty urzędowej od rejestracji znaku. W przypadku rejestracji znaku w EUIPO, która to rejestracja daje ochronę na poziomie Unii Europejskiej, dofinansowanie wynosi 75% tej opłaty, nie więcej niż 1000 euro na przedsiębiorcę. 

Na takiej samej zasadzie działa dofinansowanie w przypadku rejestracji w Urzędzie Patentowym RP – dofinansowanie wynosi 75% opłat urzędowych.

Jeżeli z kolei chcemy uzyskać ochronę poza granicami Unii Europejskiej to wniosek o ten rodzaj ochrony, należy składać do Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Przed WIPO można uzyskać zwrot 50% opłat urzędowych.

Warunkiem uzyskania dofinansowania jest status firmy jako mikro, małego lub średniego przedsiębiorstwa, a granty przyznawane są do wyczerpania puli (15 mln euro/rok). 

M.F.: Jaki jest całkowity koszt rejestracji znaków towarowych? Czy przedsiębiorcy mogą sobie odliczyć poniesione koszty?

M.K.: Koszt zależny jest głównie od tego, w którym urzędzie oraz w ilu klasach rejestrujemy znak, tzn. do ilu rodzajów towarów znak ten będzie stosowany.

Rejestracja znaku towarowego przed EUIPO online w jednej klasie to koszt rzędu 850 euro, druga klasa to dodatkowe 50 euro, a każda kolejna – 150 euro. Biorąc pod uwagę, że przy rejestracji znaku w jednej klasie opłata urzędowa wynosi 850 euro, zwrot w 2023 r. wyniesie 637,50 euro. Dla dwóch klas opłata wynosi 900 euro, zatem zwrot wyniesie 675 euro.

W przypadku rejestracji znaku towarowego przed Urzędem Patentowym RP koszty zgłoszenia znaku towarowego koszty przedstawiają się następująco:

  • zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie – 450 zł (400 zł w przypadku zgłoszenia elektronicznego),
  • każda kolejna klasa – 120 zł,
  • opłata skarbowa od pełnomocnictwa (w przypadku złożenia wniosku przez pełnomocnika) – 17 zł,
  • udzielenie prawa ochronnego na 10 lat – 400 zł za jedną klasę,
  • opłata za wydanie świadectwa rejestracji – 90 zł.

Wydatki poniesione na rejestrację stanowią koszty prowadzenia działalności i pozwalają na zmniejszenie stawki podatku dochodowego do zapłaty.

M.F.: Do kiedy można zgłaszać wnioski o rejestrację znaków towarowych?

M.K.: Tegoroczna edycja dofinansowania trwa od 23 stycznia 2023 r. do 8 grudnia 2023 r. Ilość środków jest ograniczona, więc dotacje przyznaje się zgodnie z kolejnością zgłoszeń. Chcąc skorzystać z dofinansowania, rekomenduję zgłaszać wnioski możliwie jak najszybciej.

M.F.: Dziękuję za rozmowę.

M.K.: Ja również. Polecam się na przyszłość w przypadku pytań lub wątpliwości.

Poszukujesz kancelarii prawnej, w której uzyskasz fachową poradę z zakresu prawa marketingowego? Zajrzyj tutaj lub skontaktuj się z naszym ekspertem. Wyślij wiadomość e-mail.

*Bezpłatna współpraca biznesowa


Comments

Dodaj komentarz

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.

Membership

An active membership is required for this action, please click on the button below to view the available plans.