Obecność marki w social mediach to konieczność w dzisiejszych czasach. Samo założenie konta to zdecydowanie za mało. Trzeba je aktywnie prowadzić. Nie ma tu miejsca na błądzenie po omacku. Każdy ruch powinien być przemyślany. O tym, jak przygotować skuteczną strategię i efektywnie ją realizować w mediach społecznościowych, z panią Anną Ledwoń-Blachą — właścicielką agencji More Bananas — rozmawiała Michaela Fuchs.
Michaela Fuchs: Przygotowanie strategii wymaga czasu, rzetelnej analizy konkurencji, przygotowania profili idealnych klientów oraz wyboru odpowiednich kanałów. Ważne jest to, by wybrać te media społecznościowe, w których spędzają najwięcej czasu nasi obecni i przyszli klienci. Jak Pani zdaniem powinna wyglądać skuteczna strategia marketingowa?
Anna Ledwoń-Blacha: Przede wszystkim realistyczna, czyli taka, która nie trafi do szuflady, mamy albo będziemy mieć na jej realizację zasoby, będzie wykorzystywana przez dział marketingu, a jej założenia poznają wszyscy zainteresowani.
Oprócz analizy konkurencji powinniśmy również zadbać o audyt naszych social media ii pamiętać o tym, że social media to nie jest byt oderwany od innych działań, ale część całego marketingu, obsługi Klienta, sprzedaży czy HR oraz EB.
Nie zapominajmy również o celach w połączeniu z KPI (kluczowe wskaźniki efektywności). Inaczej będzie mierzyć i analizować czy tworzyć, ale finalnie nie będziemy wiedzieć, czy podążamy w dobrym kierunku.
M.F.: Wiele firm prowadzi media społecznościowe samodzielnie. Zleca to zadanie swoim pracownikom. Czy w takiej sytuacji, gdy brakuje wykwalifikowanej osoby, można samodzielnie opracować skuteczną strategię, czy może lepiej zlecić to zadanie komuś na zewnątrz?
A.L.-B.: Zawsze powtarzam, że done is better than perfect. Warto zastanowić się nad tym, dokąd w zakresie marketingu dąży nasza firma i co chcemy osiągnąć. To też część strategii. I niestety brak kwalifikacji przekreśla zbudowanie dobrej strategii, ale pamiętajmy o tym, że nie zawsze musimy oddawać całość przygotowania strategii firmie zewnętrznej, jeżeli nas na to nie stać.
W grę wchodzą również różnego typu audyty czy konsultacje i szkolenia. Małe kroki są lepsze niż żadne. To i tak więcej, niż robi większość firm w Polsce. Dodatkowo: strategia nigdy nie powinna być tworzona przez jedną osobę czy dział marketingu. Owszem, potrzebny jest koordynator takiego projektu, ale marketing, co warto sobie uświadomić, dotyczy wszystkich w firmie, szczególnie działu handlowego czy obsługi Klienta, ale również… finansów.
Jeżeli więcej osób się zaangażuje, strategia będzie bardziej „życiowa”, do tego zrozumiała przez innych i być może dlatego „łatwiej” egzekwowana. Tutaj warto również dodać, że strategia nie powinna być dokumentem do szuflady i wirtualnym / papierowym tylko czymś, co nam pomaga i wykorzystujemy w praktyce.
M.F.: Żyjemy w czasach, w których wielu z nas narzeka na przesyt social mediów. Poszczególne kanały ciągle się zmieniają. Testują rozmaite rozwiązania. Jak w tym wszystkim się nie zagubić. Tak naprawdę nasi klienci korzystają z różnych kanałów. Bądźmy szczerze, jeśli sami zajmujemy się prowadzeniem naszych profili, zabraknie nam czasu, by efektywnie realizować strategię na każdym z nich. Oprócz tego mamy jeszcze wiele innych obowiązków. Co zrobić tej sytuacji. Na ile mediów społecznościowych się zdecydować?
A.L.-B.: Tutaj nie ma łatwej, jednoznacznej odpowiedzi, po to właśnie tworzymy strategię, aby odpowiedzieć na to pytanie. 🙂 Zawsze powtarzam, że narzędzia, kanały komunikacji przychodzą i odchodzą, strategia pozostaje na dłużej. Ale gdybym miała zwrócić uwagę na elementy, które pozwolą nam wybrać kanały efektywnie, to:
- rzeczywiście skupienie się na tym, gdzie są nasi klienci; jeżeli to 2 – 3 miejsca w sieci — bądźmy w nich; jeżeli więcej — zastanówmy się, co wychodzi nam najlepiej, skąd już teraz mamy największy ruch, świadomość, sprzedaż;
- jakość ponad ilość, więc zawsze koncentrujmy się rzeczywiście na tylu kanałach, w jakim stopniu jesteśmy w stanie poświęcić czas i zastanowić się, co zrobić, aby dalej było ich więcej;
- kolejny aspekt, to możliwości reklamowe danej platformy. Ciężko w dzisiejszych czasach wszędzie prowadzić komunikację w sposób organiczny. Managery reklam, mimo że podobne, jednak niosą inne możliwości;
- pamiętajmy, że social media są ważne, ale to nie wszystko. Podstawa to nasza strona internetowa, ale również działania mailingowe, content marketing, SEO czy Google ADS.
M.F.: Czy każda firma powinna Pani zdaniem mieć konto na Facebooku? Na czym najlepiej skupić się na tej platformie? Kiedy warto zdecydować się na płatne kampanie? Czy udzielanie się w różnych grupach i systematyczne publikowanie postów może wystarczyć?
A.L.-B.: Większość tak, to nadal najpopularniejsze i najczęściej wykorzystywane medium społecznościowe w Polsce, które spomiędzy wszystkich Social Media generuje ponad 90% ruchu na strony internetowe. (Digital Data Report). Natomiast ponownie: odpowiedzią jest to, gdzie jest nasza grupa docelowa i czy Facebook daje możliwości naszej firmie. Na razie w zakresie budowania społeczności, działań B2B, B2C, e-commerce czy EB (Employer Branding) to medium, które świetnie się sprawdza.
Udzielanie się w grupach, systematyczna komunikacja, działania organiczne natywne zajmują więcej czasu, niż wspieranie naszych działań budżetem. Co jest dla nas cenniejsze? Czas czy wydawany budżet, co będzie na pewno szybsze. Dodatkowo: gdzie na ścieżce naszego klienta, w lejku sprzedażowym plasuje się Facebook? To odpowiedź na to, czy lokować budżet i jaki typ reklam wybrać.
M.F.: Jak przygotować skuteczne posty na Facebooka hurtowni tapicerskiej, tapicera i producenta mebli tapicerowanych?
A.L.-B.:
- Na pewno warto przygotowywać zarówno posty statyczne, jak i relacje czy rolki w obrębie Facebooka. Również formaty wideo, najlepiej krótkie. Maksymalnie 30 sekund, idealnie do 15. I przetestować, które formaty sprawdzają się u nas najlepiej.
- Kolejny aspekt to zastanowienie się, jaki jest cel naszej obecności na FB. To wpłynie na rodzaj postów, które będziemy publikować. Sprzedażowe pokazujące nasze produkty albo z rabatami, budujące świadomość naszej marki a może edukacyjne?
- Na pewno w większości przypadków powinny być atrakcyjne wizualnie. W kontekście darmowych programów do tworzenia treści graficznych warto wspomóc się tutaj Canvą, a w kontekście copywritingu — ChatemGPT. Znajdziemy również sporo rozwiązań do szybkiego montażu prostych filmów jak, chociażby CupCut czy InShot. Pamiętajmy, aby w postach nie zabrakło charakteru naszej marki i jej identyfikacji.
- Co najważniejsze: jakość ponad ilość, ale dobrze być obecnym na Facebooku minimum 3 razy w tygodniu.
M.F.: Na czym powinniśmy się skupić i o czym trzeba pamiętać, prowadząc konto na Instagramie?
A.L.-B.: Powiedziałabym, że wytyczne są takie same jak powyżej. Testujemy formaty, sprawdzajmy jakie treści sprawdzą się lepiej, nie zapominajmy o celu i grupie docelowej tam obecnej. Każde z tych Social Media rządzi się również swoimi prawami, jeżeli chodzi o algorytm. Zostawiam Was z bazą wiedzy na ten temat. https://bit.ly/3rlwDyJ
M.F.: W Polsce wciąż stosunkowo mało popularny jest LinkedIn. Czy jest to odpowiednia platforma dla dystrybutorów z branży tapicerskiej, czy może powinni oni aktywniej działać jednak na Facebooku.
A.L.-B.: To nie tak, że nie jest popularny, po prostu ma określone zadanie i użytkowników. Nie jest „dla każdego” i w każdym celu jak Facebook, Instagram czy TikTok. Według mnie jest to zdecydowanie odpowiednia platforma dla dystrybutorów, to świetne narzędzie do działań B2B, Social Sellingu (sprzedaży poprzez relacje) czy pozyskiwania leadów. Na pewno prościej będzie (przynajmniej wg mnie) dotrzeć do biznesowej grupy docelowej.
M.F.: Od kilku lat coraz bardziej popularny staje się TikTok. Jaką objąć strategię w tym kanale? Na jakiej generacji klientów najlepiej się skupić?
A.L.-B.: Ponownie: tu nie ma prostej odpowiedzi. Co prawda TikTok to nadal głównie Pokolenie Z, ale znajdziemy tam już wiekowy przekrój całej grupy docelowej. To na pewno platforma, która wymaga więcej luzu, dostosowania się do trendów (byle nie kosztem stracenia spójności własnej marki czy przy poszanowaniu praw autorskich w muzyce), pozwala jednocześnie na wykręcanie (jeszcze) niskim kosztem dobrych wyników reklamowych w kontekście wyświetleń czy kosztu CPC. Natomiast niekoniecznie musi się to przeradzać w bezpośrednią sprzedaż, a na efekty trzeba poczekać.
M.F.: Kiedy warto założyć firmowe konto na YouTubie? Dla kogo może to być dobre rozwiązanie?
A.L.-B.: Dla tych, którzy mają zasoby budżetowe, sprzętowe i wiedzowe na działania w tym kanale. Przygotowywanie treści w tym medium jest trudniejsze, wymaga więcej czasu i na pewno więcej zasobów finansowych. Dodatkowo warto zastanowić się jaką strategię chcemy objąć w tym kanale. Współtworzyć kanał z twórcami — YouTuberami, prowadzić edukacyjny ekspercki kanał pod kątem SEO, a może działania zasięgowe czy sprzedażowe z wykorzystaniem YouTube ADS? (Środowisko Google ADS).
M.F.: W ostatnim czasie coraz bardziej popularny staje się też Discord. Czy Pani zdaniem ten kanał może być użyteczny dla branży tapicerskiej?
A.L.-B.: Może kiedyś, obecnie wg mnie, to jeszcze nie medium dla tej branży. 🙂 Chociaż zawsze można znaleźć tam kreatywny pomysł na siebie. Ale może to być dobre narzędzie do komunikacji z klientem w kontekście obsługi czy jako miejsce do komunikacji wewnątrz firmowej.
M.F.: Jak zachować spójność, jeśli decydujemy się na prowadzenie kont w kilku mediach społecznościowych? Co zrobić, by te wszystkie publikacje tworzyły spójną całość?
A.L.-B.: Tutaj do gry wchodzą wszystkie elementy powiązane z marką, budowaniem jej świadomości i elementy brandingowe. Identyfikacja graficzna, logotyp, oficjalny hasztag marki, ton of voice, czyli sposób komunikacji — to wszystko buduje spójność. Ponadto warto wszystko planować w jednym kalendarzu contentowym, aby widzieć media społecznościowe jako całość.
Polecam ten, który przygotowałam w mojej agencji More Bananas. 🙂
https://morebananas.pl/sklep/inne/kalendarz-marketera-2023
M.F.: W jaki sposób wyróżnić swoją markę za pomocą hasztagów?
A.L.-B.: Znaleźć oficjalny hasztag dla swojej marki. To może być jej nazwa bądź nasz slogan. Coś, co jest oryginalne tylko dla nas. Wykorzystywać we wszystkich Social Media. Nadal (jeszcze!) hasztagi sprawdzają się na Instagramie czy są niezbędne na LinkedIn, ale tu już mówimy nie o hasztagach, które mają nas wyróżnić, a zwiększyć w jakiś sposób nasz zasięg o ile dobrze je dobierzemy.
M.F.: Jakich wskazówek udzieliłaby Pani jeszcze hurtowniom tapicerskim, tapicerom i producentom mebli tapicerowanych?
A.L.-B.: Zacząć, po prostu zacząć. Nadal tego typu firm jest mało w Social Media albo robią to totalnie po łebkach. Sam start, zbudowanie strategii obecności może być „tym jednym krokiem przed konkurencją”.
M.F.: Dziękuję za rozmowę i życzę wielu sukcesów.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Masz pytania do naszego eksperta? Zajrzyj tutaj lub tutaj.
*Bezpłatna współpraca biznesowa.
Comments