Usługa e-urząd skarbowy to kolejne narzędzie, które ma ułatwić życie przedsiębiorcom. Mogą z niego korzystać nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, ale również spółki z o.o. O tym, czym jest ta usługa i dlaczego warto z niej skorzystać, z panią Renatą Szejdewik — właścicielką biura księgowego — rozmawiała Michaela Fuchs.
Michaela Fuchs: Czym jest usługa e-urząd skarbowy?
Renata Szejdewik: Usługa e-urząd skarbowy to możliwość załatwienia wielu spraw on-line: uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu – szybko i bez opłat, zaświadczenia o wysokości dochodu i składkach, zaświadczenia o dochodach, złożenia pisma ogólnego, wniosku o stwierdzenie nadpłaty podatku, udzielenie, zmiana lub odwołanie pełnomocnictwa.
W usłudze można również sprawdzić złożone PIT-y od roku 2018, dokumenty źródłowe, czyli PIT-11, wpłaty na podatek dochodowy dokonywane przez przedsiębiorców, historię deklaracji PIT, PCC, SD, akty notarialne, w których dana osoba jest stroną, mandaty, informacje o zwrotach podatków. Znajdziemy tam też gotowe formularze do płatności online podatków, mandatów, opłat skarbowych lub innych należności.
Warto też sprawdzić swoje dane osobowe, dane swojej jednoosobowej działalności lub spółki cywilnej i w razie stwierdzenia nieprawidłowości złożyć odpowiednie dokumenty aktualizujące dane. W moim przypadku okazało się, iż urząd ma wpisany adres e-mail, który nie jest moim adresem, więc naprawdę zachęcam. Prawidłowe dane to pewność, że w razie potrzeby urząd skutecznie się z nami skontaktuje.
M.F.: W jaki sposób usługa e-urząd skarbowy wpływa na życie osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą?
R.S.: Z mojego doświadczenia wiem, że przedsiębiorcy najczęściej w urzędzie pojawiają się, gdy potrzebują zaświadczenia o niezaleganiu – tradycyjnie wiąże się to z wizytą w urzędzie, złożeniem wniosku, do którego należy dołączyć dowód wniesienia opłaty 21 złotych oraz oczekiwaniem na wydanie dokumentu – 7 dni od dnia złożenia wniosku. Następnie należy udać się do urzędu po jego odbiór.
Korzystając z usługi e-urząd skarbowy, wniosek złożymy w kilka minut, nie zapłacimy ani złotówki, gdyż zaświadczenia tą drogą są bezpłatne i co więcej, otrzymamy dokument bardzo szybko. Sama kiedyś uzyskałam go dosłownie po kilku minutach, co bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło, ponieważ wniosek złożyłam w godzinach wieczornych, więc oczekiwałam, że zaświadczenie uzyskam kolejnego dnia roboczego w godzinach pracy urzędu, a tu taka miła niespodzianka. 🙂
M.F.: Czy spółki z o.o., akcyjne i komandytowe mogą skorzystać z usługi e-urząd skarbowy? W jaki sposób ta opcja może ułatwić prowadzenie firmy w tej formie?
R.S.: Od niedawna również organizacje bez względu na formę prawną (spółka kapitałowa lub osobowa, stowarzyszenie, fundacja, spółdzielnia, grupa kapitałowa i inne posiadające NIP) mogą również korzystać z usługi. Użytkownik konta danej organizacji może wyrazić lub cofnąć zgodę na doręczanie pism na konto organizacji wysyłanych przez organy skarbowe, może składać pisma, wnioski i zawiadomienia, przeglądać dokumenty, odbierać korespondencję. W czasach, w których coraz więcej spraw można załatwić online, jest to kolejna opcja, która ułatwia prowadzenie firmy.
M.F.: Jakich spraw nie załatwimy w e-urzędzie skarbowym?
R.S.: Jako użytkownik e-urzędu skarbowego wiem, że nie można zmienić swoich danych. Może i słusznie, ponieważ gdyby osoba nieuprawniona włamała się na nasz profil, mogłoby to przysporzyć problemów. Poza tym najistotniejsze sprawy można załatwić.
M.F.: Jakie są plusy e-urzędu skarbowego?
R.S.: Moim zdaniem największym plusem jest to, że jest dostępny każdego dnia i o każdej godzinie (o ile nie ma awarii lub przeciążenia systemu). W obecnych czasach myślę, że brak ograniczeń czasowych dla możliwości załatwienia wielu spraw jest na wagę złota.
M.F.: Jakie są minusy tego rozwiązania? Co można by było usprawnić w przyszłości?
R.S.: Usługa cały czas ewoluuje, więc pewnie będą się pojawiały nowe możliwości, ale jak wszystko ma swoje minusy i tu widzę jeden. Niestety systemy bywają niedostępne z powodu awarii lub przeciążenia, więc należałoby nad tym popracować. Bywają okresy, gdy więcej osób jednocześnie korzysta z aplikacji i niestety wówczas jest problem.
M.F.: Czy Pani zdaniem przydałaby się analogiczna usługa w ZUS-ie?
R.S.: W zasadzie można uznać, że PUE ZUS jest analogiczną wersją e-urzędu skarbowego, czyli taki e-ZUS już funkcjonuje od lat więc, kto wie? Może urząd skarbowy pozazdrościł ZUS i teraz też mają swoją wersję e-dostępną. 🙂
M.F.: Czy usługa e-urząd skarbowy jest intuicyjna? Czy z jej obsługą poradzą sobie przedsiębiorcy, którzy nie potrafią sprawnie obsługiwać komputera i korzystać z Internetu?
R.S.: Nie powiedziałabym, że jest nieintuicyjna, bo niestety znam bardziej nieintuicyjne e-instytucje, ale, aby sprawnie się nią posługiwać potrzebne jest doświadczenie w obsłudze tego typu aplikacji. W zależności od umiejętności danej osoby może być łatwa lub trudna. Moi klienci różnie oceniają pracę z e-urzędem skarbowym.
M.F.: O czym powinni pamiętać przedsiębiorcy korzystający z e-urzędu?
R.S.: Na samym początku powinni sprawdzić swoje dane. Warto też wyrazić zgodę na e-korespondencję. Jest ona niezbędna, aby w pełni korzystać z funkcjonalności e-urzędu skarbowego.
M.F.: Dziękuję za rozmowę.
R.S.: Dziękuję również i zachęcam do zapoznania z e-urzędem skarbowym.
Masz pytania? Skontaktuj się z naszym ekspertem. Zajrzyj na stronę internetową biura księgowego Szejdewik.
*Bezpłatna współpraca biznesowa
Comments