W niezwykle dynamicznym świecie biznesu analiza konkurencji jest jednym z podstawowych elementów strategii firmy, niezależnie od jej wielkości czy branży. O tym, czego możemy się dowiedzieć na podstawie analizy konkurencji z panem Łukaszem Tomaszczykiem — ekspertem ds. SEO — rozmawiała Michaela Fuchs. Przyjrzyjmy się bliżej, poznanie działań konkurentów może odmienić losy przedsiębiorstwa, wyznaczając nowe ścieżki rozwoju i innowacji.
Michaela Fuchs: Analiza konkurencji to jeden z filarów skutecznej strategii biznesowej i marketingowej. Bez niej działamy po omacku. Popełniamy wiele błędów oraz tracimy pieniądze. Często cierpi na tym również nasz wizerunek. Jak rzetelnie przeprowadzić analizę konkurencji?
Ł.T.: Najważniejsze przy dokonywaniu analizy konkurencji jest właściwe wybranie grupy docelowej, do której chcemy docierać i na podstawie tej wiedzy wybór odpowiednich konkurentów. Dlaczego to jest tak ważne? Musimy analizować i powielać dobre rozwiązania, które wykorzystuje nasza konkurencja.
M.F.: Jakie narzędzia ułatwiają przeprowadzenie analizy konkurencji?
Ł.T.: Istnieje wiele narzędzi na rynku, które umożliwiają nam dokonywanie analizy konkurencji. Wiele zależy od tego na jaki rynek, chcemy analizować konkurenta. Czy to jest rynek polski, czy jakiś obcojęzyczny? Ja głównie korzystam z narzędzi: Semstorm, Senuto, Ahrefs oraz tego, jakie wyniki dostarcza nam samo Google – podpowiedzi, planer słów kluczowych.
M.F.: Czy warto przeprowadzić analizę konkurencji samodzielnie, czy może lepiej zlecić to zadanie na zewnątrz? Jakie są wady i zalety każdego z tych rozwiązań?
Ł.T.: Jak w wielu pytania w SEO, tak również przy tym pytaniu powiem: „to zależy”. Jeżeli jest to bardzo konkurencyjna branża i istnieje wiele kategorii na sklepie/stronie to wtedy powinno być nam prościej z analizą konkurencji. Jednak jeżeli są to bardzo niszowe branże, może okazać się, że trudniej będzie wykonać analizę konkurencji (szczególnie, jeśli klient nie zna swojej konkurencji – bo np. zaczyna swój biznes). Oczywiście nigdy nie ma złotego środka i do każdego klienta należy podejść indywidualnie.
M.F.: Jakie błędy są najczęściej popełniane w analizach konkurencji?
Ł.T.: Najczęściej pojawiającym się problemem przy analizie konkurencji, jest zły dobór konkurencji do analizy.
M.F.: Czego możemy się dowiedzieć na podstawie analizy konkurencji?
Ł.T.: Z analizy konkurencji możemy się dowiedzieć wiele ciekawych rzeczy, np. jak konkurencja dociera do swoich klientów, jakich kanałów używa, jak buduję swoją widoczność i na jakie słowa kluczowe się wyświetla. Takie informacje mogą dużo wnieść do naszej strategii – bo po co wymyślać koło na nowo, jak można skorzystać ze sprawdzonych i efektywnych rozwiązań, które stosuje konkurencja.
M.F.: Jak wykorzystać zdobyte informacje na swoją korzyść?
Ł.T.: Najlepiej powielać „dobre praktyki”, które wykorzystuje konkurencja – a może nawet je ulepszać i jeszcze lepiej docierać do swojej grupy docelowej.
M.F.: Czy informacje zdobyte na podstawie analizy konkurencji są wyznacznikiem tego, czy wszystkie prowadzone działania przez konkurentów są skuteczne?
Ł.T.: Nie zawsze, działania marketingowe bardzo często wykonywane są na podstawie prób i błędów (np. kampanie płatne – określanie budżetu i zawężanie do odpowiedniej grupy docelowej) i nie zawsze wszystkie te działania są skuteczne – najważniejsze jednak jest to, aby wyciągać odpowiednie wnioski i udoskonalać swoje działania.
M.F.: Czy w trakcie analizy konkurencji jesteśmy narażeni na błędy poznawcze? Jeśli tak, na jakie?
Ł.T.: Praktycznie we wszystkich działaniach jesteśmy narażeni na popełnianie błędów poznawczych, tutaj np. możemy:
Efekt autorytetu – brać przykład z niewłaściwej konkurencji.
Efekt przywiązania – brać pod uwagę zbyt mało ilość konkurentów.
M.F.: Jakich wskazówek mógłby Pan jeszcze udzielić przedsiębiorcom?
Ł.T.: Najważniejsze jest to, aby nie poddawać się w działaniach i nie zrażać się drobnych porażkach. Jeżeli mówimy o samej analizie konkurencji, to najważniejsze jest to, abyś poprawnie wybrali naszą grupę docelową i na jej podstawie analizowali inne strony/sklepy internetowe konkurentów.
M.F.: Dziękuję za rozmowę.
Ł.T.: Ja również bardzo dziękuję za rozmowę i życzę miłego dnia.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wyślij wiadomość e-mail: lukasz.tomaszczyk@gmail.com lub odwiedź strony: carted.pl bądź marketing-internetowy24.pl.
*Bezpłatna współpraca biznesowa
Comments