Prowadzenie firmy w XXI wieku wymaga od przedsiębiorców obecności w sieci. Niektórzy właściciele przedsiębiorstw bronią się przed tym rękami i nogami. Czy słusznie? Prawda jest taka, że biznes przeniósł się do wirtualnego świata. Trzeba to uszanować. O tym, jak promować markę w social mediach i dlaczego warto to robić z panem Adrianem Gamoniem — strategiem marki oraz specjalistą od social mediów — rozmawia Michaela Fuchs.
Michaela Fuchs: Mark Twain powiedział, że wiele rzeczy małych stało się wielkimi dzięki reklamie. Czy zgadza się Pan z tym stwierdzeniem?
Adrian Gamoń: Zdecydowanie tak. Co z tego, że mamy świetny produkt, jak inni o nim nie wiedzą, a jeśli już wiedzą to nie ufają nam na tyle, aby spróbować. Niestety działa to w obydwie strony. Nie najlepszej jakości produkt dzięki reklamie może mieć status wielkiego. Z kolei produkt dopracowany, jakościowy niemający wsparcia wizerunkowego może mieć problemy z wybiciem się.
Początkowy rozwój social mediów namieszał i dał szansę mniejszym stać się większym. Firmy nie potrzebowały dużych nakładów reklamowych, aby zaistnieć w świadomości odbiorców. Dziś to trochę inaczej wygląda. Właścicielom firm polecam taktykę: Jeśli jesteś mały komunikuj się jak wielki, jeśli jesteś duży komunikuj się jak mały. Duże firmy powinny czerpać od praktyk mniejszych, bardziej zwinnych, a mali od dużych.
M.F.: Jakie formy reklamy Pana zdaniem zasługują na uwagę branży tapicerskiej: zakładów tapicerskich, hurtowni tapicerskich i producentów mebli tapicerowanych? Czy któreś z form promocji odchodzą już do lamusa?
A.G.: Każda branża rządzi się swoimi prawami i dla jednych jedne media będą strzałem w 10, a dla innych branż nieudaną inwestycją. Po pierwsze trzeba iść za tym medium, w którym są nasi klienci, ewentualnie osoby mające wpływ na naszych klientów.
Jeśli chodzi o media cyfrowe, to w branży tapicerskiej obecność w wyszukiwarce to fundament, zaczynając od wizytówki w Google, poprzez treści (artykuły, video itp.), pozycjonowanie i reklamę płatną. Ponadto obecność w serwisach internetowych specjalistycznych takich jak ten, trafiających do klientów również jest ważna.
Oczywiście obecność w social mediach też może być dobrym miejscem punktem styku. Na pewno warto rozważyć i stworzyć, chociaż wirtualną wizytówkę. Każde medium wymaga odpowiedniego przygotowania. Myślę, że numer jeden to wciąż Facebook i Instagram. Tu bym sprawdził w pierwszej kolejności potencjał reklamowy dla swojej firmy. Dla tej branży super rozwiązaniem może być również Pinterest (tu widzę mocny potencjał wyjścia w świat). Dalej w zależności od naszych celów obszarowych Polska i inne kraje na świecie. To szukałbym platform B2B łączonych firmy. W Polsce warto spojrzeć na LinekdIna, który bardzo dynamicznie się rozrasta, a na zachodzie Europy jest kluczowym medium biznesowym.
M.F.: Czy pana zdaniem przedsiębiorcy nie doceniają potęgi reklamy w sieci? Czy może cenią ją za bardzo i w konsekwencji przepalają budżet?
A.G.: Byłbym za tym, że z jednej strony nie doceniają możliwości. Myślę, że branża tapicerska jest osadzona w wartościach tradycyjnych (w uproszczeniu — bez spotkania osobistego trudno robić biznes), choć sukcesja i związane z nią zmiany mentalne zachodzą szybko. Z drugiej strony wiele osób nie ma wiedzy, świadomości i doświadczenia, a zarazem chce oszczędzić i szukania najprostszych rozwiązań.
Oczywiście to nie jest o wszystkich. Chodzi bardziej o zwrócenie mi uwagi na typowe błędy i konteksty, które mogą do nich prowadzić. Kiedy przepala ktoś budżet, to najprawdopodobniej się nie zna i nawet nie wie, że przepala. Ewentualnie się uczy i w kolejnych odsłonach przepali już mniej, finalnie osiągając zamierzone efekty.
M.F.: Jakich błędów unikać w trakcie działań promocyjnych w social mediach?
A.G.: Możliwości błędów jest cała masa. Może tak ogólnie powiem, że należy się odpowiednio przygotować. Pierwszym błędem jest brak szkolenia i konsultacji z kimś doświadczonym w tej dziedzinie.
Błędem jest brak zdefiniowania, zbadania potrzeb klientów. Popularnym rozwiązaniem jest opracowanie proto-person lub person. Dobra znajomość klienta, wiedza o nim, o jego potrzebach i miejscach szukania informacji o naszej firmie, może wprost dać nam informacje co mamy komunikować i gdzie.
Błędem jest nie sprawdzenie, czy dane medium nadaje się do promocji mojego biznesu. Czy w tym medium jest moja grupa docelowa i czy moja reklama de facto w nim działa?
Kiedy już komunikujemy się, to warto pamiętać o tym, aby komunikat był prosty i dopasowany do grupy docelowej. W ogóle warto zadbać we wszystkich obszarach komunikacji czy na stronie www, ulotce, czy stronie na Facebooku, aby firma jasno i przystępnie komunikowała siebie — odpowiadała zwięźle każdego dnia, kim jest i co robi, w czym innym może pomóc.
Kolejna zasada dotyczy spójności i konsekwencji. Rozpoznawalności nie buduje się z dnia na dzień. Budowanie wartości firmy wymaga czasu, więc należy nastawić się na grę długo dystansową, oczywiście cały czas monitorując i wyciągają wnioski.
M.F.: Promocja w social mediach wymaga przemyślanych działań. Jak je poprawnie zaplanować?
A.G.: Trochę wcześniej tym wspomniałem. Teraz podsumujemy w kilku punktach strategicznych. Należy odpowiedzieć sobie na pytania.
- Kim jesteśmy jako firma? Co oferujemy?
- Dla kogo? Kim jest nasz klient? Jakie ma potrzeby? Gdzie możemy się z nim spotkać?
- Co chcemy powiedzieć naszemu klientowi o nas? Jakim narzędzi i mediów do tego użyjemy?
- Jak zwrócimy jego uwagę na siebie? Co sprawi, że nam zaufa?
- Jak weryfikujemy, czy nasze działania dają nam efekty?
M.F.: Jakie trendy w promocji w social mediach będą obowiązywać w 2023 roku?
A.G.: Przede wszystkim AI. Potem AI i jeszcze raz AI. Następnie potrzeba transparentności, autentyczności w kontakcie z klientem.
M.F.: Na co powinni zwrócić uwagę producenci mebli tapicerowanych w trakcie działań promocyjnych w social mediach?
A.G.: Aby pokazywać to, co robią w atrakcyjny wizualnie sposób. Podstawa to dobre zdjęcia i video. W tych kwestiach może pomóc AI, np. mając zdjęcie sofy może nam ją ulokować w różnych wnętrzach. Bardzo ważna jest jakość wizualna. W przypadku wideo warto pokazać nie tylko sam produkt, ale proces produkcji lub przedstawiające projektowanie i aranżowanie wnętrz z użyciem Twoich produktów. Najważniejsze to pokazanie produktu w kontekście użycia — to, że inni z niego korzystają (dowód społeczny). Istotne jest również pokazanie klientowi kto za tym stoi — czyli ludzie. Wciąż trafiam na strony www firm w Polsce, gdzie nie ma żywej duży (choć zdjęcia osoby związanej z firmą).
M.F.: Jak wypromować polskie meble tapicerowane w innych krajach za pomocą mediów społecznościowych?
A.G.: Zacząłbym od zrobienia rozeznania, gdzie w tych krajach są klienci, jakich mediów używają, kogo słuchają itp. Nie zawsze to wygląda tak samo, jak w Polsce. LinkedIn może być świetnym narzędziem do nawiązania kontaktu z potencjalnymi dystrybutorami czy zleceniodawcami.
M.F.: Promocja w social mediach wymaga sporych nakładów finansowych. Co można zrobić, by nieco zaoszczędzić?
A.G.: Niekoniecznie duże nakłady są potrzebne. Jeśli robimy dobre rozeznanie i zlokalizujemy precyzyjnie naszych klientów, to mniej zapłacimy, bo nasza reklama wyświetli się konkretnie tym osobom. Inna kwestia to sama kreatywność i przygotowanie marketera i osób współpracujących z nim. Można coś robić fajnie i za to mniej płacić, albo zrobić średnio płacić przez to więcej. Polecam też skorzystać z AI do produkcji treści do social mediów (teksty i zdjęcia).
M.F.: Czy prowadzenie social mediów we własnym zakresie to dobre rozwiązanie? Jakie są wady i zalety takiej promocji?
A.G.: To zależy, czy robimy jako firma to dobrze. Jednym to w miarę wychodzi, bo się uczą i chcą. Inni, jak robią to na siłę i bez zaangażowania, to lepiej, żeby zlecili. Każda z opcji ma swoje szanse i ryzyka.
W przypadku działań własnych, bo co wg mnie jest lepszym rozwiązaniem, trzeba zorganizować odpowiednie zasoby w firmie. Nie dokładać kolejnego zadania tej samej osobie. Na pewno trzeba dać przestrzeń takiej osobie na edukację, czyli szkolenia i badanie zmian na rynku.
Social media wymagają czasu i pewnej transformacji myślenia w firmie. Spojrzenia, że firma to nie tylko produkt, ale też wszyscy ludzie związani z nią, jej opowieść.
Osobiście jestem za tym, żeby obsługiwać social media własnym asumptem — mieć człowieka w zespole, który to potrafi i CHCE. Jeśli brakuje wewnętrznej motywacj,i to poszukałbym freelancera, konsultanta, który będzie współpracował z firmą na część etatu i w pewien sposób zwiąże się z nią.
M.F.: Jakich wskazówek udzieliłby Pan branży tapicerskiej na 2023 rok?
A.G.: AI, treści wizualne oraz ciągłe eksperymentowanie z różnymi formatami i narzędziami. Warto sprawdzić LinkedIna w dotarciu do dystrybutorów, a Pinteresta w budowaniu portfolio i dotarciu do klientów. Jeśli chcemy taniej, to musi być kreatywniej.
M.F.: Dziękuję za rozmowę.
A.G.: Dzięki, w razie pytań zapraszam na mój profil na LinkedInie: https://www.linkedin.com/in/adriangamon/
Chcesz dowiedzieć się więcej? Potrzebujesz fachowego wsparcia w zakresie promocji marki w social mediach? Skontaktuj się z ekspertem w tej dziedzinie.
Proszę o przesłanie zdjęcia do publikacji oraz podanie adresu e-mail, strony www lub profili w mediach społecznościowych do kontaktu.
*Bezpłatna współpraca biznesowa.
Comments