Obecność na targach, szczególnie tak prestiżowych, jak Międzynarodowe Targi Maszyn, Narzędzi i
Komponentów dla Przemysłu Drzewnego i Meblarskiego, z roku na roku nabiera coraz większego
znaczenia. Dzieje się tak głównie dlatego, że targi doskonale weryfikują rzeczywistość. Bo o ile w
przestrzeni wirtualnej można powiedzieć niemal wszystko, o tyle na targach, każde słowo domaga
się dowodu. Co o kondycji polskiej branży drzewnej i meblarskiej można powiedzieć po minionej
edycji targów DREMA?

– Tegoroczna edycja była szczególna z trzech powodów. Po pierwsze po pandemicznym przestoju
targi nabrały rozpędu. Podwoiliśmy powierzchnię wystawową, a liczba osób odwiedzających targi
DREMA przekroczyła 10 tys. Po drugie zachwyciliśmy gości zagranicznych (a ci przyjechali m.in. z
Turcji, Włoch, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Litwy, Ukrainy, Czech, Austrii, Francji, Belgii, Danii, Estonii,
Finlandii, Holandii, Irlandii, Izraela, Mołdawii, Norwegii, Rumunii, Hiszpanii czy Szwecji) bogactwem
rozwiązań i nowości technologicznych, które opracowali polscy inżynierowie. Po trzecie, był to czas
zasłużonego wytchnienia od galopującej inflacji, walki o surowce i problemów, z którymi na co dzień
mierzą się polscy meblarze i drzewiarze, a przy tym zaangażowanie się w pomoc potrzebującym –
mówi Andrzej Półrolniczak, dyrektor targów DREMA – Poznańska wystawa została doceniona również
przez Europejską Federację Producentów Maszyn do Obróbki Drewna EUMABOIS. Federacja
zatwierdziła listę najważniejszych światowych wystaw obrabiarek do drewna, które zyskały
rekomendację na rok 2023. Wśród 12 wyróżnionych, jako jedyna impreza w Polsce, znalazły się targi
DREMA – dodaje.

 

Liderzy rozwiązań, a nie tylko producenci maszyn

W okresie kryzysu COVID-19 branża drzewna notowała niespodziewanie dobre wyniki finansowe, a
targi DREMA, jako jedna z nielicznych wystaw na świecie, odbywały się zgodnie z zaplanowanym
harmonogramem. W 2021 roku wszystkie główne segmenty branży odnotowały ponadprzeciętną
rentowność i zyski, a większość z nich poprawiała wyniki finansowe również w pierwszym półroczu
2022 roku. Okres ten branża wykorzystała na udoskonalanie istniejących i tworzenie nowych
rozwiązań, co znalazło swoje odzwierciedlenie w konkursie o Złoty Medal Targów DREMA 2022. Sąd
Konkursowy przyznał aż 13 nagród. Złote Medale otrzymały najbardziej innowacyjne i zaawansowane
technologicznie produkty:

  • 4-OSIOWE CENTRUM OBRÓBCZE CNC TORMAT.JOKER ATC, produkowane przez DINCMAK Machine
  • ABRYS SYSTEM B2B online – Kompletne rozwiązanie dla hurtowni firmy ABRYS Maciej C. Rezner
  • Frez spiralny VHM V406.XB opracowany przez N-POL Krzysztof Noga, N-POL Cutting Tools
  • Kocioł Hargassner ECO-HK 30 kW na zrębkę drzewną zgłoszony przez firmę RAKOCZY STAL sp. z o.o.,którego producentem jest HARGASSNER Ges mbH
  • Linia CNC do montażu podłokietników (elementów szkieletu mebli tapicerowanych) firmy BizeA Sp.  z o.o.
  • Mobilny system spalania odpadów drewnopochodnych i biomasowych autorstwa FCC innowacje sp z o.o
  • Optymalizerka Salvapush 2000 stworzona przez SALVAMAC sp. z o.o.
  • Pilarka taśmowa pionowa dwugłowicowa typu CZP-2/ZM firmy W-IREX Przedsiębiorstwo Prywatne Wiesław Ciura
  • Pilarka Taśmowa TTS-1200 opracowana i produkowana przez PPHU TRAK-MET Zbigniew Skillandat
  • Piły tarczowe RazorCut – PLUS do rozkroju płyt drewnopochodnych pojedynczo i w pakiecie z ostrzem ultra HW produkcji Leitz GmbH & Co. KG – producent
  • Stół RC SYSTEM – stanowisko do precyzyjnego nawiercania formatek meblowych i sposób wiercenia formatki meblowej firmy ROTOR-CENTRUM s.c. Bogdan Ostachowicz, Agata Ostachowicz, Małgorzata Kubicka
  • Zautomatyzowane centrum obróbcze 5AXIS PRO+ 4.0 marki SERON Spółka z ograniczoną
    odpowiedzialnością Sp. K.
  • Zszywacze pneumatyczne stolarskie BIZON do zszywek konstrukcyjnych typ. 14 BIZON 14/40-B74 oraz 14/50-B81 stworzone przez BizeA Sp. Z o.o.

Marketingowcy 5.0

Kompleksowość, z której słynie poznańska wystawa, widoczna była również w portfolio coraz
większej liczby firm. Rozwój oferty, poparty odpowiednimi działaniami marketingowymi, to jedna z
potencjalnych recept, jakie na obecne i przyszłe kryzysy proponują eksperci Banku Pekao S.A. Znawcy
podkreślają, że tym, czego wciąż brakuje polskim producentom, jest skuteczny marketing i to
zarówno na poziomie pojedynczych firm, jak i całej branży czy nawet kraju. Wyjątki potwierdzają
regułę, a wystawcy nagrodzeni statuetką Acanthus Aureus, są doskonałym wzorem do naśladowania,
jeżeli chodzi o skuteczność kampanii marketingowych i efektywne wykorzystanie obecności na
targach. W tym roku wyróżnienie trafiło do: WEINIG VERTRIEB UND SERVICE GMBH & CO. KG,
DREWNEX, BizeA Sp. z o.o., PUREKO SP. Z O.O., SALVAMAC SP. Z O.O., HOMAG POLSKA SP. Z O.O.,
Leitz-Polska Sp. z o.o., Turan Metal Koltuk Mekanizmaları, WIREX Sp. z.o. czy Abrasives Group. Jak
zauważają twórcy najnowszego raportu o branży drzewnej, elementem koniecznym do wzrostu
konkurencyjności polskich producentów jest też szerokie wykorzystanie nowoczesnych kanałów
komunikacji oraz poprawa tzw. user experience, czyli uproszczenie procesu sprzedażowego. Tym
samym Przemysł 4.0 musi iść ramię w ramię z Marketingiem 5.0.
Twórcy jakości

Polskie wyroby drzewne, pod względem jakościowym, często nie ustępują produktom zachodniej
konkurencji. Jednak o przewadze rodzimego biznesu w wielu obszarach decydują zazwyczaj niskie
ceny. W warunkach wszechobecnej presji kosztowej jednym z działań chroniących marże firm z
branży drzewnej może być próba wchodzenia w produkcję bardziej zaawansowanych wyrobów lub
jej premiumizacja, tj. przesuwanie oferty na wyższe półki cenowe. Tutaj wręcz nieodzownym
elementem staje się udział w targach. Przeorientowanie na odbiorców mniej wrażliwych na ceny
produktu, wymaga też skupienia się na jakości, ciekawym wzornictwie oraz budowaniu renomy
marki. Targi DREMA , które nie istnieją już bez technologii ułatwiających mechanizację i
automatyzację procesów produkcyjnych, w takich okolicznościach również przejdą transformację.
Możliwość wystawiania się na targach będzie znaczącym sygnałem dla potencjalnych odbiorców,
mówiącym o jakości oferowanych przez wystawcę produktów.

Gracze zespołowi

Trudno zaprzeczyć, że targi są też areną zmagań o uwagę klientów i finałem marketingowych
potyczek z konkurencją. Jednym z częściej pojawiających się w kuluarach pytań i hasłem przewodnim
VII Ogólnopolskiego Kongresu Meblarskiego było „Jak zwiększyć zyskowność w czasie nowych
wyzwań?”. Według prognoz przedstawionych podczas Kongresu przez dra inż. Tomasza
Wiktorskiego, właściciela B+R, polska branża meblarska w 2022 roku urośnie o 8% do wartości 64,7
mld złotych. Rozpoczynający się kryzys swoje odzwierciedlenie w liczbach przyniesie w 2023 roku,
kiedy to wartość produkcji sprzedanej mebli wyniesie 59,5 mld złotych, kurcząc się tym samym o 8%.
Zgodnie z prognozą w kolejnym roku powinno nastąpić odbicie w postaci 5% wzrostu. Przewidywana
wartość produkcji sprzedanej mebli w 2024 roku wynosi 62,5 mld złotych. Oznacza to, że bardzo
wysokiej inflacji, znacznego wzrostu cen energii, niedoboru surowców, czy spadku popytu nawet
prężna i odporna na kryzysy polska branża meblarska nie jest w stanie przeskoczyć bez zauważalnego
uszczerbku.

Eksperci obecni na Kongresie podkreślali dobitnie znaczenie pracy zespołowej, inwestycji w rozwój
pracowników i budowania długofalowych relacji dla wyjścia z kryzysu obronną ręką. O tym, że w
obliczu przeciwności branża drzewna i meblarska łączą siły, świadczą wysiłki podejmowane w
ostatnich miesiącach przez Polską Izbę Gospodarczą Przemysłu Drzewnego (PIGPD) i Ogólnopolska
Izba Gospodarcza Producentów Mebli (OIGPM). Potwierdziła to również charytatywna akcja DREMA
DZIECIOM dla Ukrainy, zorganizowana przez Stowarzyszenie Producentów Maszyn, Urządzeń i
Narzędzi do Obróbki Drewna DROMA, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, Wydział Leśny i
Technologii Drewna Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, PIGPD oraz Grupa MTP.
– Wrażliwość na sytuację potrzebujących i zaangażowanie, z jakim wystawcy targów DREMA
odpowiedzieli na propozycję organizacji Fabryki Mebli na Żywo, poruszają. W tym roku
produkowaliśmy meble dla ukraińskich dzieci z domów dziecka. Wstępnie zakładaliśmy, że będzie to
30 kompletów: łóżek z materacem, szaf garderobiano-bieliźnianych i półek ściennych. Dzięki
wykorzystaniu robotów i najnowszych technologii cel ten udało się osiągnąć już pierwszego dnia
targów. Finalnie wyprodukowaliśmy aż 100 kompletów – podsumowuje dr inż. Krzysztof Wiaderek,
koordynator akcji.

W pracę Fabryki Mebli na Żywo zaangażowali się: studenci i studentki Wydziału Leśnego i Technologii
Drewna oraz kierunku Projektowanie Mebli Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, uczniowie i
uczennice Zespołu Szkół Budowlano-Drzewnych im. Bolesława Chrobrego w Poznaniu, ABRASIVES GROUP, Astor Kawasaki Robotics, BizeA, Drukarnia Rożak Etykiety, Felder Group Polska, Fide, Firma
Patora, Genpol, Hettich Polska, INFOTEC CNC, Ita Tools, Jowat Polska, Lech Fabrics, MAT-TAR, Meble
WERSAL, MG Machines, Opakomat, OVVO, Pfleiderer Polska, Ramaro, REHAU Polska, REMA,
SIMALFA, TECH-FA-MILER, Top Solid Wood, Top Solution, Virutex.

Kolejna edycja Międzynarodowych Targów Maszyn, Narzędzi i Komponentów dla Przemysłu
Drzewnego i Meblarskiego DREMA odbędzie się w dniach 12-15 września 2023 r. na terenie
Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Więcej informacji: www.drema.pl

 

#Bezpłatna współpraca.


Comments

Dodaj komentarz

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.

Membership

An active membership is required for this action, please click on the button below to view the available plans.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.