Polski Ład wprowadził wiele zmian w systemie podatkowym. Przewrócił do góry nogami życie wielu osób. Reforma szczególnie uderzyła w przedsiębiorców. Niektórzy ludzie prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub małą firmę zdecydowali się na zamknięcie swojego biznesu.  1 lipca 2022 roku wszedł w życie Polski Ład 2.0. O tym, jak kolejne zmiany wpłyną na życie zawodowe tapicerów, rozmawia z panią Renatą Szejdewik – właścicielką biura rachunkowego Szejdewik – Michaela Fuchs.

Michaela Fuchs: W lipcu tego roku weszły w życie nowe przepisy podatkowe. W jaki sposób wpłyną one na funkcjonowanie zakładów tapicerskich? Jak zmieni się sytuacja tapicerów zatrudnionych w warsztatach lub w fabrykach mebli?

Renata Szejdewik: Wpływ lipcowych zmian na funkcjonowanie firm zależny jest od ich formy opodatkowania oraz decyzji, jakie zostaną podjęte przez przedsiębiorców, którym Polski Ład 2.0 daje możliwość zmiany opodatkowania w trakcie roku. Korzystający z opodatkowania na zasadach ogólnych – przedsiębiorcy i pracownicy – jednocześnie mieszczący się w pierwszym progu zastosują obniżoną stawkę podatku z 17% na 12%.  
Mimo, że obniżenie stawek zostało wprowadzone przepisami obowiązującymi od lipca, będzie miało ono wpływ na dochody całego roku 2022.

Dla opłacających ryczałt pojawiła się możliwość odliczenia od przychodu części zapłaconych składek zdrowotnych przez podatnika i osobę z nim współpracującą. Wysokość rocznego odliczenia składek jest jednak limitowana i wynosi ona maksymalnie 50% zapłaconych składek – również tych zapłaconych przed 1 lipca 2022 roku.

Również „liniowcy” odliczą część składek od dochodu bądź poprzez uwzględnienie w kosztach uzyskania przychodu. Limit dla nich został jednak określony kwotowo i będzie wynosił 8700 zł rocznie łącznie zapłaconych składek przez podatnika liniowego i osobę z nim współpracującą.

Odczuwalna finansowo może być również zmiana dotycząca składki zdrowotnej osoby współpracującej, gdyż od 1 lipca 2022 będzie obliczana od kwoty odpowiadającej 75% przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego. Przekładając to na liczby, zamiast dotychczasowo płaconej zryczałtowanej składki w kwocie 559,89 zł będzie to teraz kwota 419,92 zł miesięcznie.

Wracając do  możliwości zmiany opodatkowania w trakcie roku – podatnicy na ryczałcie mogą od 1 lipca 2022 do 31.12.2022 być opodatkowani skalą podatkową. Aby to zrobić, należy jednak w terminie do 22 sierpnia 2022 roku złożyć oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem. Podjęcie takiej decyzji zmieni sytuację podatkową, ale również kwestię dotyczącą płatności składki zdrowotnej. Z tego powodu należy przeanalizować, czy taka zmiana się „opłaci”. Po zakończeniu roku będzie jeszcze możliwość wyboru jak finalnie ryczałtowiec i liniowiec rozliczy rok 2022. Wówczas będzie można jeszcze zdecydować czy rozliczyć się zgodnie z wybraną formą opodatkowania, czy też jednak stosując zasady ogólne. 

Funkcjonowanie firm od 1 lipca 2022 szczególnie w zakresie naliczania list płac zostanie ułatwione dzięki likwidacji mechanizmu porównywania i rolowania zaliczki na podatek dochodowy.  Z braku konieczności wyliczania hipotetycznych list płac myślę, że ucieszy się wiele osób.

M.F.: Czy Polski Ład 2.0 ułatwia, czy utrudnia rozwój przedsiębiorczości wśród młodych ludzi? Czy absolwentowi szkoły zawodowej, który zdobył w tym roku tytuł czeladnika, opłaca się otworzyć własny zakład tapicerski?

R.S.: Polski Ład 2.0 na pewno jest bardziej zrozumiały niż przepisy, które weszły w życie 1 stycznia 2022. O wiele łatwiej jest dokonać obliczeń co do opłacalności firmy, jaką chce się założyć. Można więc uznać, że stanowi to ułatwienie. Trudno jednak jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o opłacalność otwarcia własnego biznesu, gdyż ma na to wpływ wiele czynników – nie tylko obowiązujące przepisy podatkowe.

M.F.: Jaka forma opodatkowania jest aktualnie najkorzystniejsza dla tapicera prowadzącego własny zakład tapicerski?

R.S.: Przepisy prawa dają możliwość wybrania różnych form opodatkowania tak, aby każdy wybrał tę, która nabardziej mu odpowiada. Na wybór wpływa wiele czynników, dlatego nie ma jednej uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie.   

M.F.: Czy prowadzenie zakładu tapicerskiego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej to obecnie korzystne rozwiązanie? Czy według Pani warto zdecydować się na inną formę prawną biznesu? Jeśli tak, to na jaką?

R.S.: Forma prawna biznesu tak jak forma opodatkowania zależy od wielu czynników. Analizując wszystkie dane dotyczące konkretnej firmy, doradca podatkowy może wskazać jakie rozwiązanie jest najkorzystniejsze. Według mnie warto zdecydować się na poradę specjalisty zarówno w zakresie formy prawnej, jak i formy opodatkowania. 

M.F.: W jaki sposób tapicerzy, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w świecie biznesu, mogą legalnie zmniejszyć wysokość należnego podatku?

R.S.: Aby wysokość podatku należnego była możliwie najmniejsza zgodne z przepisami obowiązującego prawa, należy dobrać do swojej firmy najkorzystniejsze rozwiązanie dotyczące, tak jak wcześniej wspomniałam, formy prawnej, jak i formy opodatkowania. 

M.F.: Jakie rozwiązania dla młodych rzemieślników proponuje ZUS?

R.S.: Wychodząc naprzeciw nowym przedsiębiorcom, ZUS przewiduje możliwość skorzystania z tzw. Ulgi na start, w ramach której przez 6 miesięcy opłacana jest tylko składka zdrowotna. Następnie przysługuje okres 24 miesięcy małego ZUS-u z preferencyjną kwotą składek społecznych.

M.F.: O czym powinni pamiętać właściciele zakładów tapicerskich, aby zapewnić sobie komfort w trakcie kontroli urzędniczych?

R.S.: Rzetelne prowadzenie dokumentacji księgowej oraz rozliczenia dokonywane przez osobę lub firmę z doświadczeniem i aktualną wiedzą pozwalają na to, aby spać spokojnie, a każda kontrola odbyła się bez nieprzyjemnych niespodzianek. 

M.F.: Czy ma Pani jakieś wskazówki dla właścicieli zakładów tapicerskich, dzięki którym lepiej będą funkcjonować w Nowym Ładzie 2.0?

R.S.: Przede wszystkim należy zapoznać się z nowymi regulacjami, bo wszystko straszne czego nie znamy. Ważne też, aby nie podejmować pochopnych decyzji. Jeśli szukają Państwo rzetelnego biura księgowego, zapraszamy do współpracy z biurem Szejdewik.

M.F.: Dziękuję za rozmowę i życzę wielu sukcesów w życiu zawodowym oraz prywatnym.

Jeśli szukają Państwo rzetelnego biura księgowego, zapraszamy do współpacy z biurem Szejdewik.

#Bezpłatna współpraca.


Comments

Dodaj komentarz

Zaloguj się

Zarejestruj się

Reset hasła

Wpisz nazwę użytkownika lub adres e-mail, a otrzymasz e-mail z odnośnikiem do ustawienia nowego hasła.

Membership

An active membership is required for this action, please click on the button below to view the available plans.

Preferencje plików cookies

Inne

Inne pliki cookie to te, które są analizowane i nie zostały jeszcze przypisane do żadnej z kategorii.

Niezbędne

Niezbędne
Niezbędne pliki cookie są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania strony. Te pliki cookie zapewniają działanie podstawowych funkcji i zabezpieczeń witryny. Anonimowo.

Reklamowe

Reklamowe pliki cookie są stosowane, by wyświetlać użytkownikom odpowiednie reklamy i kampanie marketingowe. Te pliki śledzą użytkowników na stronach i zbierają informacje w celu dostarczania dostosowanych reklam.

Analityczne

Analityczne pliki cookie są stosowane, by zrozumieć, w jaki sposób odwiedzający wchodzą w interakcję ze stroną internetową. Te pliki pomagają zbierać informacje o wskaźnikach dot. liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Funkcjonalne

Funkcjonalne pliki cookie wspierają niektóre funkcje tj. udostępnianie zawartości strony w mediach społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcjonalności podmiotów trzecich.

Wydajnościowe

Wydajnościowe pliki cookie pomagają zrozumieć i analizować kluczowe wskaźniki wydajności strony, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia dla użytkowników.